„Nie dość czytać! – sensacyjny romans retro-reklamy i książki na łamach polskiej prasy do 1939 roku”.

Wystawa prezentuje rozwój reklamy w czasopismach polskich począwszy od końca XVIII do lat 30-tych wieku XX. Przybliża dzisiejszemu odbiorcy wizualne i werbalne środki perswazji stosowane w retro-reklamie prasowej. Ekspozycja została oparta na reklamach dotyczących szeroko rozumianej przestrzeni książki, czyli anonsach informujących o nowościach wydawniczych, ofercie czasopism oraz asortymencie księgarń i usługach drukarni. Przypomina najważniejszych ogłoszeniodawców zajmujących się dystrybucją książki, czasopism i promocją czytelnictwa.

O głoszenie prasowe uznawane było do lat 30 –XX wieku za najlepszy i najskuteczniejszy sposób reklamy. Reklama w prasie nazywana była „królową reklamy” "dźwignią handlu", "motorem sprzedaży". Reklama prasowa przedsiębiorców miała wiele zalet. Stosując się do reguł planowania kampanii reklamowej na łamach prasy, można było za przystępną cenę uzyskać zadowalające rezultaty i dotrzeć do wybranej grupy odbiorców. Osiągnięcie oczekiwanych rezultatów ułatwiało zamiłowanie konsumentów do czytania!!! Dlatego też inseraty uznane zostały za pierwszą i najważniejszą formę promocji.

Źródłem wystawy są ogłoszenia reklamowe zamieszczane w dawnych periodykach, obecnie będących częścią zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi. Należą do nich dawne czasopisma o profilu literacko – kulturalnym lub branżowym takie jak: „Atheneum”, „Biblioteka Polska”, „Strzecha”, „Wieczory Rodzinne”, „Tygodnik Romansów i Powieści”, „Biesiada Literacka”, „Sfinks”, „Chimera”, „Pro Arte et Studio” czy „Awangarda” oraz „Antykwariusz Polski”, „Księgarz”, „Szkoła i Nauczyciel”.

Warto też zwrócić uwagę na zapomniane już dzisiaj tygodniki takie jak: „Kraj: tygodnik społeczno-polityczny”, wychodzący w S.-Petersburgu w latach 1882-1909, warszawski „Świat: pismo tygodniowe ilustrowane poświęcone życiu społecznemu, literaturze i sztuce” wychodzące w latach 1906-1939 czy „Gazetę Świąteczną: wydawnictwo tygodniowe”, które ukazywało się od 1881 roku.

OTWÓRZ WYSTAWĘ